Search icon

News Section Icon Opublikowane 26.09.2019

Tesco Polska ogłosiło w komunikacie rezygnację ze sprzedaży żywych karpii. W ubiegłym roku spotykaliśmy się z przedstawicielami sieci w tej sprawie oraz w ramach naszej kampanii przeRYBAne mobilizowaliśmy ludzi do wysyłania maili do Tesco (wysłano ponad 12 000!). Ogłoszona decyzja o rezygnacji ze sprzedaży żywych karpii to nasz wielki sukces!

Komunikat Tesco Polska: W roku 2019 nie będziemy oferować na salach sprzedaży naszych sklepów żywego karpia. Całość oferty rybnej sklepów Tesco składać się będzie z produktów chłodzonych i mrożonych. Dobrostan zwierząt jest dla nas i naszych klientów bardzo ważny, dlatego zawsze dokładaliśmy wszelkich starań dla zapewnienia najwyższych standardów przechowywania, transportu i sprzedaży żywych ryb. Rozumiemy jednak, iż stale rosnąca grupa klientów krytycznie ocenia sam mechanizm oraz zwyczaj oferowania żywego karpia na sali sprzedaży sklepów. Wierzymy zatem, iż decyzja ta wychodzi naprzeciw oczekiwaniom klientów dotyczącym zarówno dobrostanu zwierząt, jak i samej dostępności gotowych filetów czy elementów z karpia w ofercie sklepów.

Nasze działania skierowane wobec sieci Tesco w tej sprawie w ubiegłym roku były częścią kampanii przeRYBAne, której celem jest zmiana podejścia do ryb i poprawa ich dobrostanu. W ramach kampanii przeprowadziliśmy pierwsze polskie badania opinii społecznej odnośnie ryb, których wyniki jasno pokazały, że dla Polek i Polaków ważne jest, aby te zwierzęta nie cierpiały i były dobrze traktowane. W grudniu, tuż przed świętami po ulicach Warszawy chodził ogromny karp maskotka, zachęcając ludzi do rezygnacji z zakupu żywych ryb, a sprzedawców z ich sprzedaży.

Kampanię wsparła także aktorka Magdalena Popławska użyczając swojego głosu do krótkiego, poetyckiego filmu na temat podwodnego życia ryb.

Decyzja podjęta przez Tesco niezwykle nas cieszy. Małgorzata Szadkowska, prezeska Compassion Polska: To jest doskonała decyzja i wierzę, że inne sieci super- i hipermarketów wykonają ten sam krok. Żywego karpia nie sprzedaje już sieć Tesco, Bi 1 (dawne markety REAL), Lidl, Aldi, Biedronka, większość sklepów Auchan i Selgross, a według naszego sondażu prawie wszyscy ankietowani uważają, że aby chronić ryby przed cierpieniem, należy zapewnić im czystą wodę, możliwość swobodnego pływania i wyrażania naturalnych zachowań oraz uśmiercać w sposób szybki i bezbolesny. Sklepowe baseny do przechowywania karpi i plastikowe woreczki na transportowanie ich potem do domu tego przecież nie zapewniają i coraz więcej klientów nie chce już brać udziału w takim procederze. Zmienia się nasza mentalność i podejście do zwierząt - nawet do ryb, które też odczuwają ból i strach, podobnie jak wszystkie kręgowce.