Ikona wyszukiwania

Transport cieląt w UE

Ponad 3 miliony nieodsadzonych cieląt i jagniąt było transportowanych w 2015 roku wewnątrz Unii Europejskiej. Polska jest trzecim największym w Europie eksporterem nieodsadzonych cieląt, czyli takich, które powinny jeszcze spożywać mleko matki i nie są przyzwyczajone ani przystosowane do innego pokarmu. To bardzo młode, niedawno urodzone zwierzęta, które są ubocznym produktem przemysłu mleczarskiego.

Młode cielęta transportowane w UE

Według najnowszego raportu organizacji TSB | AWF i Eyes on Animals obecnie obowiązujące regulacje są systematycznie łamane. Polska wymieniana jest w nim wielokrotnie: stąd są wysyłane transporty bardzo młodych zwierząt, które pokonują tysiące kilometrów, a polskie firmy przewozowe często naruszają przepisy. Dlatego wzywamy ministra rolnictwa do skrócenia transportu żywych cieląt i jagniąt do maksymalnie 8 godzin.

Największym problemem jest głód

Głównym czynnikiem powodującym cierpienie u tak młodych zwierząt, które są transportowane na duże odległości jest głód. Nieodsadzone cielęta i jagnięta są całkowicie zależne od mleka, powinny być więc karmione jego substytutem albo roztworem elektrolitów. Śledztwo przeprowadzone w latach 2014-2016 ukazało ogromne cierpienie zwierząt i to, jak władze przymykają oko na wielokrotne naruszanie prawa przez przewoźników. Zaledwie 10-dniowe zwierzęta ruszają w podróż, która może trwać nawet 40 godzin. Zwierzęta przemierzają od kilkuset, do kilku tysięcy kilometrów.

Polska

Polska jest trzecim największym eksporterem cieląt w Europie, a polskie firmy transportowe (wśród skontrolowanych przewoźników były 3 polskie firmy transportowe) regularnie przewożą młode zwierzęta wewnątrz krajów Unii Europejskiej. Cielęta i jagnięta transportowane są na duże odległości, z Polski głównie do Holandii, Włoch i Hiszpanii.

W raporcie stwierdzono niestosowanie się do obowiązujących przepisów przez polskich przewoźników, m.in.:

  • pojazdy NIE były wyposażone w odpowiednie poidła oraz urządzenia do karmienia cieląt i jagniąt (np. w środkach transportu znajdowały się poidła dla świń, z których nieodsadzone zwierzęta nie potrafią korzystać)
  • przewoźnicy NIE zapewnili pokarmu właściwego dla młodych zwierząt (cielęta i jagnięta powinny być karmione mlekiem lub jego substytutem)
  • zwierzętom NIE zapewniono obowiązkowych przerw po 9 godzinach podróży, w trakcie których powinny zostać nakarmione i napojone (spragnione i głodne zwierzęta lizały pręty i próbowały ssać brzuchy innych zwierząt)
  • zwierzęta były transportowane dłużej niż pozwalają na to unijne przepisy (nawet 36 godzin, podczas gdy maksymalny czas podróży nieodsadzonych zwierząt nie może przekraczać 19 godzin)
  • cielęta przewożone były w temperaturze poniżej 0°C
  • brak regularnych kontroli podczas transportu zwierząt (niektórym zwierzętom zaklinowały się kończyny w szczelinach między podłogą, a ścianami bocznymi)
  • zwierzęta były stłoczone i ładowane na kilka kondygnacji, miały zbyt mało miejsca nad głowami, niektóre umierały w czasie transportu
  • przy rozładunku odnotowano niedozwolone praktyki (przypadki bicia, popychania i kopania zwierząt, ciągnięcie za uszy oraz ogony).

Niemożliwe jest zapewnienie odpowiednich warunków tak młodym zwierzętom, a szczególnie ich właściwe karmienie, dlatego domagamy sie ograniczenia maksymalnego czasu przewozu do 8 godzin. 

podpisz petycję

Czytaj więcej

Globe

Używasz przestarzałej przeglądarki, której nie obsługujemy. Uaktualnij swoją przeglądarkę, aby poprawić bezpieczeństwo.

Jeśli masz więcej pytań na ten temat lub inną sprawę, skontaktuj się z nami pod adresem kontakt@ciwf.pl. Na wszystkie pytania odpowiadamy w ciągu dwóch dni roboczych. Jednak ze względu na dużą liczbę korespondencji, jaką otrzymujemy, czasami może to potrwać nieco dłużej. Prosimy, poczekaj aż odpowiemy na Twoje pytanie. Ewentualnie, jeśli Twoje zapytanie jest pilne, możesz skontaktować się z nami bezpośrednio dzwoniąc pod numer +48 22 428 23 56  (od poniedziałku do piątku od 9 do 17:30).