Podsumowanie 2016

Śledztwa, które przeprowadzamy na fermach zwierząt oraz szczegółowe raporty i ulotki, które publikujemy to tylko część naszej pracy. Wiemy jednak, że kampanie muszą żyć, a my kochamy być aktywni. Dlatego cały czas wynajdujemy kreatywne sposoby za pomocą których docieramy z naszym przekazem do mediów, decydentów politycznych i… do Was ☻

2017-02_instagram.jpg

KAMPANIE: jesteśmy pionierami w Polsce!

Kontynuowaliśmy z sukcesami nasze 3 czołowe kampanie, znane z lat poprzednich: "Koniec epoki klatkowej", "Stop eksportowi żywych zwierząt" i „Farmagedon”, a więc tę skupioną wokół tematów poruszonych w książce o tym samym tytule. Z dumą możemy jednak dodać, że w ubiegłym roku pracowaliśmy jeszcze intensywniej i… rozpoczęliśmy także zupełnie nową (pierwszą tego typu w Polsce!) kampanię na temat zagrożeń płynących z nadużywania antybiotyków w hodowli zwierząt - „Ratujmy nasze antybiotyki!”.

AKCJE w ramach kampanii: tu byliśmy, to zrobiliśmy!

Walentynkowe serce - Warszawa

Walentynki: Zielone serca w całej stolicy! Z okazji walentynek zachęcaliśmy, aby wszyscy mieli zielone serce dla zwierząt - zamiast zielonego pojęcia. A także dlatego, że to kolor CIWF i nam kojarzy się ze współczuciem i trawą, na której zwierzęta powinny swobodnie żyć. To z tej okazji w całej stolicy nasi aktywiści namalowali zielone serca. Także i Wy się zaangażowaliście w naszą akcję i przysłaliście nam swoje wyobrażenie zielonych serc, a dziennikarze pytali nas dlaczego powinniśmy dbać o zwierzęta.

EPIKUR_CIWF kopia_mini.jpg

Wielkanoc: Z myślą o świętach wielkanocnych filozoficznie zapytaliśmy „Jajko czy kura?” i od razu odpowiedzieliśmy: ten wybór to żadna filozofia, wybierzmy kurę. I to taką, która skubie zieloną trawę, wygrzewa się w słońcu i z zadowoleniem rozkłada skrzydła. Przeprowadziliśmy internetową akcję wielkanocną, która bardzo Wam się spodobała. Na mieście pojawiły się też nasze plakaty, a my pokazywaliśmy szokujące zdjęcia z naszego śledztwa na fermach kurzych. Dodatkowo zatrudniliśmy 5 starożytnych filozofów do naszej kampanii. O czym mowa? Zerknijcie tu.

Zwierzę to nie towar! Zorganizowaliśmy w Polsce ten ważny dzień protestu wobec transportowania i dręczenia zwierząt. Wyprodukowaliśmy krótki spot reklamowy, w którym pokazaliśmy co znaczy traktowanie żywych istot jak przedmiotów, a materiał rozesłaliśmy do mediów. Dołączyły do nas inne organizacje i wspólnie, w kilku miastach Polski, mogliśmy pojawić się na ulicach i rozmawiać z wami. Szczególne zainteresowanie wzbudził happening w Warszawie: 30 aktywistów w maskach krów i świń trzymających kartonowe pudełka tworzące napis Zwierzę To Nie Towar pojawiło się w centrum miasta. Telewizja Polsat pokazała naszą akcję w swoim programie, a nas zaprosiła do studia live.

_MG_0667_mini.jpg

Świnia wypełniona antybiotykami: Spacerowaliśmy z wielką, plastikową świnią Anną wypełnioną antybiotykami po ulicach Warszawy, zwracając uwagę na alarmujący stan zużycia tych leków hodowli zwierząt. Edukowaliśmy i rozdawaliśmy ulotki na ten temat. Wielu z was było zszokowanych, że antybiotyki zużywa się głównie nie w leczeniu ludzi, a… zwierząt na fermach. „Przecież my też potrzebujemy antybiotyków!” – oburzaliście się, a my cierpliwie tłumaczyliśmy, że właśnie dlatego musimy zmienić obecny stan rzeczy. Tak, potrzebujemy antybiotyków i dlatego wystartowaliśmy z Anną w nowej kampanii Ratujmy Nasze Antybiotyki.

horror4.jpg

Halloween: Maskarada, zabawa i przerażające domy strachu z okazji Halloween? My z tej okazji przypomnieliśmy, że prawdziwe horrory dzieją się każdego dnia: na polskich fermach przemysłowych, gdzie hodowane są zwierzęta takie jak króliki, świnie czy kury.

IMG_festiwale.png

Festiwale: Spotkaliśmy się z Wami na jednym z największych festiwali w Polsce Open'er, na którym byliśmy obecni przez 4 dni. Robiliśmy tam codziennie happeningi w ramach kampanii Stop Eksportowi Żywych Zwierząt, edukowaliśmy w temacie jajek i pokazywaliśmy filmy z naszego śledztwa przeprowadzonego na fermach kurzych w Polsce.

FOOD BUSINESS: CZY WIESZ CO JESZ, CZYLI ROZWIJAMY NOWY DZIAŁ!

Już po raz czwarty przygotowaliśmy raport na temat działań czołowych firm branży spożywczej w zakresie poprawy losu zwierząt hodowlanych „Business Benchmark on Farm Animal Welfare” i rozpoczęliśmy pierwsze współprace w Polsce, aby zmieniać branżę spożywczą w kraju. Dlaczego to takie ważne? Firmy spożywcze do produkcji wykorzystują olbrzymie ilości produktów odzwierzęcych, przede wszystkim mięso, mleko i jego przetwory oraz jajka. Ich decyzje dotyczące dostawców i warunków, jakie muszą być spełnione, wpływają więc w istotny sposób na warunki, w jakich hodowane są zwierzęta. Zachęcamy firmy z tej branży do wyznaczania nowych standardów w tej dziedzinie. Widać zdecydowany wzrost świadomości w temacie dobrostanu zwierząt. W zeszłym roku już 69% firm opublikowało swoją politykę w tym zakresie (w porównaniu do 46% w 2012 r.), ponad dwukrotnie zwiększyła się też liczba firm, które opublikowały swoje cele (z 26% w 2012 do 54% w 2015).

MEDIA

W 2016 byliśmy obecni w największych polskich mediach m.in. w telewizji TVN i Polsat, w gazetach Polityka, Gazeta Wyborcza, Metro Warszawa, Gazeta Krakowska, online na Onet.pl, Natemat.pl czy w radio TOK FM. Na naszej stronie internetowej w zakładce „CIWF w mediach” można zapoznać się z publikacjami medialnymi na nasz temat oraz znaleźć nasze wszystkie informacje prasowe („Informacje prasowe”). Posiadamy raporty i informacje oraz olbrzymi dział zdjęć, które udostępniamy dziennikarzom. Pomagamy tworzyć merytoryczne treści artykułów. W zakładce „Dla prasy” znajduje się kontakt do naszego działu medialnego.

KSIĄŻKI

Objęliśmy patronat nad 2 książkami: Eric Baratay pt. "Zwierzęta w okopach. Zapomniane historie" oraz „Społeczeństwo bez mięsa” Jarosława Urbańskiego.

Troska_M. Szadkowska.JPG

KONFERENCJE

Jako eksperci od chowu przemysłowego pojawialiśmy się na konferencjach i spotkaniach dotyczących dobrostanu zwierząt w Polsce, m.in. Conference on Animal Rights in Europe (CARE). Zorganizowaliśmy również w Warszawie międzynarodowy zjazd dla aktywistów CIWF, na którym wspólnie z gośćmi z Francji, Włoch, Belgii, Holandii i Wielkiej Brytanii pracowaliśmy nad strategiami i nowymi kampaniami na rzecz poprawy losu zwierząt hodowlanych.

PETYCJE: zamykaliśmy „stare” i rozpoczynaliśmy „nowe”

2016 to czas zamykania jednej z najważniejszych petycji w kampanii Koniec Epoki Klatkowej. Pojawiliśmy się więc z naszą króliczą petycją w Brukseli, pod którą podpisało się w sumie ponad 600 000 obywateli UE, w tym 16 000 obywateli Polski. Dokument złożyliśmy do rąk holenderskiego ministra rolnictwa. To wtedy Parlament Europejski zainteresował się naszymi działaniami, a niemiecki europoseł Stefan Eck, po rozmowach z nami zdecydował, że z naszą pomocą przygotuje raport wzywający Komisję Europejską do przygotowania projektu przepisów, które mają poprawić warunki chowu królików. Jednak króliki to tylko jeden z gatunków zwierząt hodowanych okrutnie w klatkach. Jedna petycja zamknięta, ale czas także na zakaz dotyczący stosowania klatek w hodowli kur niosek oraz przepiórek – tu również prosiliśmy was o podpisy.

króliki 11111.jpg

Kolejny ważny dokument to petycja w kampanii Transportu Żywych Zwierząt o ograniczenie maksymalnego czasu transportu cieląt i jagniąt do 8 godzin. Wspieraliśmy także międzynarodową petycję Stop The Trucks.

Ale zupełnie nowa petycja, którą skierowaliśmy do Ministerstwa Rolnictwa i Ministerstwa Zdrowia to ta dotycząca antybiotyków. Podpisy pod nią wciąż zbieramy!

TTIP oraz CETA

Angażowaliśmy się w działanie związane z blokowaniem umowy TTIP i CETA. Dzięki naszej współpracy z Instytutem Globalnej Odpowiedzialności powstał bardzo ważny raport „Wyprzedaż gospodarstw” na temat wpływu umowy TTIP na rolnictwo, żywność i dobrostan zwierząt. Klonowanie zwierząt, zdrowie publiczne, a antybiotyki oraz pasze genetycznie modyfikowane – to tylko niektóre kwestie, które tam wspólnie opisaliśmy. Raport przetłumaczony na język polski i udostępniony jest tu.
Razem z niemiecką organizacją pozarządową Power Shift pracowaliśmy z kolei nad analizą i raportem dotyczącym porozumienia CETA. Pełny raport znajduje się pod tym linkiem, a nasze streszczenie znajduje się w rozdziale zatytułowanym CETA: zagrożenia dla rynków rolnych i jakości żywności (strony 49-56).

AKCJE MAILINGOWE

Akcje czy petycje krajowe to nie wszystko co robimy. Wspieramy działania w innych naszych biurach, ponieważ zdajemy sobie sprawę, że los zwierząt hodowlanych jest niestety wszędzie podobny. Dlatego zachęcaliśmy Was także do wspierania francuskich obrońców zwierząt i wysyłania wiadomości do Ministra Rolnictwa Francji o całkowite zamknięcie ferm tuczu kaczek na foie gras.

SOCIAL MEDIA

Rozwijamy nasze social media, żeby być z wami w kontakcie i informować o wszystkich naszych działaniach. Wszystko dokumentujemy więc i umieszczamy na Facebooku, Twitterze, Instagramie i YouTube. Zachęcamy do śledzenia naszych kanałów!

krowy_mleczne.png

WSPÓŁPRACA w Polsce i na świecie

W tym roku w Polsce rozpoczęliśmy współpracę z Fundacją Wiemy co Jemy w ramach kampanii Ratujmy Nasze Antybiotyki. Stosowanie antybiotyków na fermach wymyka się spod kontroli i wiemy, że trzeba działać szybko. Fundacja WCJ, jako partner, pomaga nam nagłośnić poważny problem z rosnącą opornością antybiotykową wśród ludzi, a która jest konsekwencją nadużywania antybiotyków w hodowli zwierząt.

Wciąż rozwijamy także nasze działania na Ukrainie. W tym roku były to działania w ramach Grupy Roboczej ds. Dobrostanu Zwierząt, a więc końcowe przygotowanie ustawodawstwa do zatwierdzenia przez Ministerstwo Rolnictwa (oraz ustawodawstwa dotyczącego ustanowienia minimalnych norm ochrony zwierząt hodowlanych przeznaczonych do produkcji mięsa). Nawiązywaliśmy również współprace z ukraińskimi organizacjami rolników i producentów żywności, tak aby oni także włączyli się w pracy nad nową ustawą oraz współpracowaliśmy również z ukraińskimi ekologicznymi organizacjami pozarządowymi.


Share this page