Search icon

Akcja zakończona

Sprzedaż żywych karpi w Tesco

W ostatnich miesiącach 2018 roku przeprowadziliśmy akcję masowej wysyłki listów (emaili) do Tesco Polska, w których domagaliśmy się wycofania się sieci ze sprzedaży żywych karpi.

Do sklepu trafiło ponad 12 000 wiadomości!

W ramach naszej kampanii przeRYBAne, w której zwracamy uwagę na problem cierpienia ryb, działamy również w celu wycofywania się sieci handlowych z okrutnego procederu sprzedaży żywych karpi. Od połowy 2018 roku prowadziliśmy rozmowy z Tesco Polska w tej sprawie, a w okresie przedświątecznym zorganizowaliśmy także akcję masowej wysyłki emaili. W efekcie tych działań, we wrześniu 2019 sieć ogłosiła na swojej stronie deklarację o wycofaniu żywych karpi ze swojej oferty!

Wezwanie do działania i treść listu

 

Tesco Header

 

ŚWIĄTECZNA TRADYCJA?

Zbliża się grudzień, a z nim święta – okres przez wielu wyczekiwany, a jednocześnie najgorszy dla karpi, które na skutek źle pojmowanej, powstałej w PRLu tradycji co roku przeżywają horror w brudnych, zatłoczonych zbiornikach w wielu marketach w Polsce. Czy magia świąt musi się w Polsce wiązać z tym zupełnie niepotrzebnym cierpieniem? Nie wszędzie! Już w zeszłym roku sieć hipermarketów Bi1 jako pierwsza w kraju zrezygnowała ze sprzedaży żywych ryb. W tym roku podobną decyzję podjęły sieci Auchan oraz Selgros Cash and Carry. Od ponad 6 miesięcy prowadziliśmy w tej sprawie rozmowy z Tesco Polska – bez rezultatu. Decyzja nadal nie została podjęta, dlatego prosimy Was o pomoc. Pokażcie Tesco Polska, że klienci domagają się zdecydowanych kroków i zaprzestania sprzedaży żywego karpia w sklepach należących do tej sieci. 

Każdego roku powtarzają się sytuacje, w których dochodzi do niehumanitarnego traktowania karpi w wielu polskich sklepach. Dostajemy wtedy od Was wiele sygnałów, zgłoszeń i zdjęć ryb trzymanych w okropnych warunkach, rzucanych na wagę, pakowanych do foliowych siatek. Otrzymujemy także zdjęcia z Tesco Polska. Również w Tesco doszło w zeszłym roku do potwornego zdarzenia, w wyniku którego z uszkodzonego zbiornika na podłogę sklepu wylała się około setka żywych karpi. Duszące się zwierzęta wrzucano następnie z dużej odległości do pustego zbiornika. To niedopuszczalne, a przecież ta sytuacja wcale nie musiała się wydarzyć. Konsumenci nie kupują żywych krów, świń, kurczaków – dlaczego taki los musi więc spotykać karpie?

GDYBY KARP KRZYCZAŁ, MOŻE OKAZANO BY MU WSPÓŁCZUCIE 

"Ale ryby nie czują bólu" nadal jest częstą odpowiedzią, gdy rozmawiasz z ludźmi o problemach w hodowli ryb. Ale jest to po prostu nieprawda. Przetrzymywanie karpi w ogromnym stłoczeniu w basenach handlowych skutkuje licznymi uszkodzeniami ciała i złą jakością wody. Należy także pamiętać, że karpie to bardzo inteligentne i płochliwe ryby, więc ilość bodźców, które pojawiają się przy sprzedaży – takich jak silne światło czy hałas, powodują u ryb ogromny stres. Sposób uboju ryb przez często niewyszkolonych pracowników lub konsumentów w domu także pozostawia wiele do życzenia. Ryby są zapomnianymi zwierzętami gospodarskimi. My jednak o nich nie zapominamy – pokażcie, że Wy również o nich pamiętacie!

TREŚĆ WIADOMOŚCI WYSYŁANEJ ZA POMOCĄ NASZEGO FORMULARZA:

Szanowny Panie,

Pragnę wyrazić głębokie rozczarowanie i zdziwienie faktem, że pomimo rozmów, które prowadziło z Państwem Compassion in World Farming Polska przez ponad 6 miesięcy, nadal nie podjęli państwo żadnej decyzji w sprawie zakazu sprzedaży żywego karpia w Państwa sklepach. 

Decyzja ta, którą podjęły już sieci Selgros Cash and Carry, Bi1 oraz Auchan, podyktowana jest potrzebą zwrócenia uwagi na kwestię humanitarnego traktowania ryb. Uważam, że każde zwierzę zasługuje na szacunek, a sprzedaż żywych karpi to przestarzały zwyczaj, który powoduje niewyobrażalne cierpienie.

Każdego roku powtarzają się sytuacje, w których dochodzi do niehumanitarnego traktowania karpi w Państwa sklepach. Mają Państwo możliwość być wśród pionierów w Polsce i zakończyć ten okrutny proceder. Dlatego apeluję do Państwa o podjęcie decyzji w tej ważnej dla mnie sprawie i zaprzestanie sprzedaży żywego karpia w sklepach sieci Tesco Polska.​
  
Z poważaniem,

Globe

Używasz przestarzałej przeglądarki, której nie obsługujemy. Uaktualnij swoją przeglądarkę, aby poprawić bezpieczeństwo.

Jeśli masz więcej pytań na ten temat lub inną sprawę, skontaktuj się z nami pod adresem kontakt@ciwf.pl. Na wszystkie pytania odpowiadamy w ciągu dwóch dni roboczych. Jednak ze względu na dużą liczbę korespondencji, jaką otrzymujemy, czasami może to potrwać nieco dłużej. Prosimy, poczekaj aż odpowiemy na Twoje pytanie. Ewentualnie, jeśli Twoje zapytanie jest pilne, możesz skontaktować się z nami bezpośrednio dzwoniąc pod numer +48 22 428 23 56  (od poniedziałku do piątku od 9 do 17:30).